Blog o książkach

Recenzje książek, blog recenzencki, blog czytelniczy, nowości wydawnicze.

Influenza. Mroczny świat influencerów – Kuba Wątor

Influenza. Mroczny świat influencerów – Kuba Wątor

„Influenza” to próba opisania świata influencerów, z ich dramami, darmowymi ciuchami od wielkich marek prezentowanymi na zakupowych haulach, testami (zwykle darmowych) kosmetyków i wykorzystywaniem dzieci do zdobywania popularności.

Książkę miałam okazję wysłuchać niedawno i ponieważ o wielu influencerach nigdy nie słyszałam, to wejście do tego świata było dla mnie zadziwiające – naprawdę nie rozumiem konceptu mieszkania wielu osób pod jednym dachem i kręcenia wspólnych filmików (Team X, Ekipa), nie rozumiem fenomenu produkowania lodów sygnowanych właśnie przez logo Ekipy i nie rozumiem jak można nagrać film z porodu. Kuba Wątor wszedł w ten świat i podjął próbę opisania praw, jakimi ten się rządzi.

Influenza podejmuje kontrowersyjny temat, jednak książka mi wydała się ona nudna. Brakuje jej pazura – jest jedynie przydługim studium kilkudziesięciu przypadków, choć sam pomysł na książkę był dobry.

Niektóre historie są kliszami, inne zaś – te najbardziej interesujące (dla mnie jest to np. wykorzystywanie dzieci do kręcenia filmików i reklam czy recenzowanie produktów otrzymanych od wielkich marek „za darmo”) zostały potraktowane po macoszemu.

Dużo miejsca Kuba Wątor poświęcił historii Żurnalisty, który w mojej ocenie do mainstreamu polskich influencerów nie należy.
Dobrze, że autor odnosi się również do niedawnej afery z udziałem dziecięcych i młodzieżowych idoli – Padnora Gate.

Miałam wrażenie, że zamiast przydługiej książki (zawierającej nieciekawe opisy walk na galach freak fight, powtarzane tezy) mógłby powstać naprawdę dobry reportaż.

Audiobook „Influenzy” zawiera też bardzo denerwującą mnie wymowę psudonimu jednego z influencerów: „Friz” wymawiany był jako „Fric” – to duże niedopatrzenie ze strony wydawcy.

Mnie Influenza nie porwała, co nie oznacza, że nie warto jej przeczytać. Otóż warto! Choćby po to, aby dowiedzieć się co tak bardzo absorbuje coraz młodszych ludzi – jakich influencerów podglądają, czyje produkty kupują, kto mówi im co jest modne i co warto kupić.

Moja ocena: 4,5/10

Zdjęcie pochodzi ze strony internetowej wydawcy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę